6 مه 2022 - بر اساس مطالعه جدیدی که در ژورنال Scientific Reports منتشر شده است، افراد مبتلا به دیابت نوع 2 - به ویژه افراد زیر 65 سال - در صورت نوشیدن بیشتر قهوه ممکن است در معرض خطر کمتری برای رتینوپاتی دیابتی (بیماری چشمی) قرار گیرند.

رتینوپاتی دیابتی زمانی ایجاد می‌شود که افزایش سطح قند خون به رگ‌های خونی کوچک در پشت چشم آسیب وارد کند، که می‌تواند منجر به شکستن رگ‌های خونی و سایر مشکلاتی شود که بینایی شما را کاهش دهد یا آن را به طور کلی تهدید کند. در حالی که برخی از درمان‌های دارویی برای اشکال خاصی از رتینوپاتی وجود دارند، اما همیشه نمی‌توان از دست دادن بینایی را به دلیل آسیب عروق خونی کوچک و رشد غیرطبیعی رگ‌های خونی معکوس کرد. به همین دلیل است که کنترل قندخون به ویژه برای افرادی که اولین علائم یا رتینوپاتی را نشان می دهند، مهم است و بهمین دلیل مهم باید وضعیت بینایی خود را به طور منظم طبق توصیه های پزشک چک کنید. هم اکنون در بسیاری از کشورها، به لطف برخی برنامه های غربالگری رتینوپاتی، ممکن است انجام معاینه چشم برای رتینوپاتی آسان تر از همیشه شده باشد. علاوه بر بهینه سازی کنترل قند خون، اقداماتی وجود دارد که ممکن است خطر رتینوپاتی شما را کاهش دهد، مانند کاهش وزن از طریق جراحی چاقی( در صورت واجد شرایط بودن برای این عمل)، همچنین مصرف آسپرین یا سایر داروهای ضد انعقاد که با خطر کمتر رتینوپاتی دیابتی مرتبط هستند؛ اگرچه مشخص نیست که آیا این داروها باید به طور خاص برای کمک به پیشگیری از رتینوپاتی توصیه شوند یا خیر. توجه داشته باشید که قبل از شروع هر دارو یا مکمل جدیدی با پزشک خود مشورت کنید.

در مطالعه ی اخیر، محققان از داده های یک پایگاه داده ملی سلامت در کره جنوبی برای بررسی رابطه بین مصرف قهوه و رتینوپاتی در 1350 فرد مبتلا به دیابت نوع 2 استفاده کردند. همه این شرکت کنندگان یک نظرسنجی دقیق درباره سلامت و تغذیه را تکمیل کردند، که شامل گزارش میزان قهوه مصرفی خود به طور منظم بود. شرکت کنندگان همچنین مستقیماً برای رتینوپاتی معاینه شدند.

شرکت کنندگان بر اساس عادات نوشیدن قهوه، به چهار گروه تقسیم شدند: تقریباً بدون مصرف قهوه، کمتر از یک فنجان در روز، یک فنجان در روز، یا دو یا چند فنجان در روز. محققان رابطه ی بین مصرف قهوه و وضعیت رتینوپاتی را پس از تنظیم نتایج برای چندین فاکتور مختلف که بر خطر ابتلا به رتینوپاتی تأثیر می‌گذارند، از جمله سن، جنس، سطح تحصیلات، شغل، درآمد، وضعیت سیگار کشیدن، مصرف الکل، شاخص توده بدنی، فعالیت بدنی، مدت زمان ابتلا به دیابت، سطحA1C (معیار کنترل طولانی مدت قند خون) و شرایط سلامتی مانند فشار خون بالا و چربی خون بالا (کلسترول و تری گلیسیرید)، بررسی ‌کردند.

مصرف بیشتر قهوه با کاهش خطر ابتلا به رتینوپاتی دیابتی مرتبط است

به طور کلی، 20.0٪ از شرکت کنندگان به رتینوپاتی دیابتی مبتلا بودند. از بین افراد مبتلا به رتینوپاتی، 87.8٪ رتینوپاتی غیرپرولیفراتیو (بدون رشد غیرطبیعی عروق خونی) داشتند، در حالی که 12.2٪ به رتینوپاتی پرولیفراتیو (با رشد غیر طبیعی عروق خونی، که می تواند بینایی را تهدید کند) مبتلا بودند. محققان دریافتند که شرکت کنندگان در هر گروهی که قهوه ی بیشتری مصرف می کردند، کمتر به رتینوپاتی دیابتی از جمله رتینوپاتی پرولیفراتیو مبتلا شده بودند. این روند فقط در شرکت کنندگان کمتر از 65 سال از نظر آماری معنی دار بود - به این معنی که به اندازه کافی قوی بود که شانس به تنهایی نمی توانست آن را توضیح دهد - اما این ارتباط در شرکت کنندگان مسن تر نیز تا حدودی دیده می شد.

محققان به این نتیجه رسیدند که مصرف قهوه ممکن است خطر ابتلا به رتینوپاتی دیابتی را در افراد جوان مبتلا به دیابت نوع 2 کاهش دهد. اما آنها نوشتند که برای مقایسه هرگونه ارتباط بین مصرف قهوه و رتینوپاتی دیابتی در طول زمان، به جای تنها یک معاینه ی چشمی، به مطالعات بیشتری نیاز دارند.

منبع:

https://www.diabetesselfmanagement.com/news-research/2022/05/06/drinking-coffee-linked-to-lower-retinopathy-risk-in-type-2/